NRS har oppdatert veiledningen om pensjonsforutsetninger pr. 31.12.2024. Beregningsforutsetningene i veiledningen utgjør kun et utgangspunkt for foretakets egne vurderinger. Forhold hos det enkelte foretak og i den enkelte pensjonsordning kan medføre behov for å avvike fra enkelte av anbefalingene.
De veiledende pensjonsforutsetningene tar utgangspunkt i et norsk foretak med åpen ytelsesbasert pensjonsordning. Et slikt foretak har ansatte som i gjennomsnitt er i førtiårene og en vektet varighet på pensjonsforpliktelsen på 20 – 25 år. Ved betydelig avvikende profil, eksempelvis lukket ordning, henvises det til supplerende informasjon i vedleggene til slutt i veiledningen for profiler med kortere horisont.
Det er stor grad av usikkerhet og skjønn knyttet til fastsettelsen av beregningsforutsetningene. Usikkerheten gjelder særlig grunnlaget for anslagene på inflasjon, reallønnsutvikling og forventet avkastning, herunder den innvirkning disse parameterne har på øvrige beregningsforutsetninger, og de skjønnsmessige vurderinger som er gjort i denne sammenheng.
Beregningsforutsetningene i veiledningen utgjør kun et utgangspunkt for foretakets egne vurderinger i forbindelse med fastsettelsen av egne forutsetninger. Det enkelte foretak må selv fastsette forutsetningene basert på sin egen konkrete vurdering av forventet økonomisk utvikling samt forhold i den enkelte pensjonsordning. Brukerne av denne veiledningen anmodes å lese bakgrunnen for fastsettingen av de anbefalte forutsetninger i veiledningen.
Veiledningen i ren og endringsmarkert versjon i PDF lastes ned her:
NRS(V) Pensjonsforutsetninger pr. 31.12.2024 ren (januar 2025)
NRS(V) Pensjonsforutsetninger pr. 31.12.2024 endringsmarkert (januar 2025)
Veiledende pensjonsforutsetninger – åpen ordning
Pr. 31. desember 2024 har vi kommet fram til følgende veiledende forutsetninger ved normal, åpen ordning og basert på prinsipper nærmere beskrevet i veiledningen:
Kommentarer til oppdateringen
De finansielle parameterne
Det er relativt betydelige endringer i de finansielle parameterne sammenlignet med 31.desember 2023. Dette er drevet av økte lange renter.
Både diskonteringsrenten OMF og diskonteringsrenten basert på statsobligasjoner øker betydelig. Endringene reflekterer endringer i rentemarkedet. Inflasjonskomponenten er fortsatt på 2,25 % som reflekterer at inflasjonen de nærmeste årene forventer å ligge over inflasjonsmålet på 2,0 %, kombinert mede en forventning om at inflasjonen vil bevege seg tilbake mot inflasjonsmålet. Det tilsier en økning i langsiktige realrenter. Forventet lønnsvekst, som er nært knyttet til forventet realrente, øker således også.
Endring i offentlig AFP (siste avsnitt i punkt 7.2)
Det blir fra 1. januar 2025 innført en livslang AFP-ordning for de som er født i 1963 eller senere. Det gjenstår fortsatt å få på plass regelverk for fordeling av finansieringen. Før et nytt avtaleverk er på plass, anses det som vanskelig å måle effekten av planendringen pålitelig, og veiledningen legger til grunn at regnskapsføringen av planendringen kan utsettes frem til avtaleverk knyttet til fordeling av finansiering er fastsatt.